header final
irannative psychopharmacology2015
atizo
آخرین اخبار
استخدام نقشه کش صنعتی با حداقل ۲ سال سابقه در تهران
استخدام فروشنده در فروشگاه کیف و کفش در اهواز
استخدام راننده پایه یک آشنا به تراک و میکسر در اهواز
استخدام برنامه‌نویس وب،اندرویددرشرکت داده پژوه آریا واقع دراصفهان
استخدام گرافیست و تدوینگر جهت موسسه فرهنگی
استخدام تعدادی نیرو جهت صحافی – اصفهان
استخدام شرکت آسر ماکارون در استان خوزستان
استخدام لابی من متاهل جهت مجتمع مسکونی در تهران
استخدام موسه فرهنگی سوزیانا در اهواز
استخدام کارگر ساده آقا جهت کار در چشم روشنی در اهواز
استخدام تعدادی نیرو جهت نگهداری از سالمند و کودک
استخدام کمک بهیار و پرستار خانه سالمندان – اصفهان
استخدام کارمند اداری در شرکتی معتبر در تهران
استخدام شرکت ماشین اداری خوزستان فرین – اهواز
استخدام فروشنده در شرکت بازرگانی کلبه در کرمانشاه
استخدام اتوکار و چرخکار ماهر در محیطی کاملاً زنانه در کرمانشاه
استخدام تعدادی نیرو جهت بسته بندی زغال تک در اهواز
استخدام مهندس برق جهت فعالیت در اسلامشهر
استخدام تعدادی میاندوز و ریشه بندی جهت تولید تریکو – اصفهان
استخدام نیرو در مغازه پوشاک بچه گانه نی نی تاپ در کرمانشاه

گردشگری طبیعت گردی

طبیعت­ گردی یکی از بخشهای مهم صنعت جهانی گردشگری به شمار می­ رود که به عقیده محققین جزو سرآمدترین بخشهای گردشگری در ایجاد اشتغال پایدار است (پریسکین، 2001) و این اهمیت تا آنجا پیشرفته است که امروزه به عنوان یکی از ابزار دولتها برای توسعه اقتصاد منطقه ­ای و کاهش فقر بکار گرفته می­ شود (جاب و پائسلر، 2013). محققین، طبیعت­ گردی را به صورت زیر تعریف می نمایند: بهره­ مندی مستقیم از پدیده­ های طبیعی که تقریبا دست­ نخورده باقی مانده باشند (مهمت اوغلو و نورمن، 2013). نکته جالب در طبیعت ­گردی این است که نرخ رشد این بخش از صنعت بین 10 تا 12 درصد در سال است در حالیکه همین نرخ رشد برای کل صنعت گردشگری، به طور متوسط 3.6 درصد است. در حقیقت با توجه به تعریف قبل، اکنون گردشگران ترجیح می ­دهند برای دست­یابی به آرامش از مناطق طبیعی و دست ­ نخورده بازدید کنند و به فعالیتهایی نظیر کوه نوردی، بیابان­ گردی و یا تفریح در دریاچه­ ها بپردازند (تانگِلند و آس، 2011) که این امر تاثیری بسزا در کیفیت زندگی شهرنشینان نیز دارد (علاءالدین­ اوغلو و کان، 2011).

در مطالعه­ ای (پروبستل و هایدر، 2013) به بررسی چالشهای پیش­روی طبیعت­ گردی پرداخته ­اند و آنها را در قالب چالشهای محیطی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، دسته­ بندی نموده ­اند. آنها معتقدند در چالشهای محیطی باید به مسائلی همچون از بین رفتن محیط طبیعی گردشگری، حیات وحش و مناطق حفاظت شده پرداخت. حتی شاخصهایی همانند گرم شدن زمین و کاهش بارش برف در مناطق طبیعی، تاثیر زیادی در کاهش رضایت طبیعت گردان خواهد داشت. چالشهای اجتماعی مربوط به مشکلاتی در توسعه طبیعت­ گردی است که به روندهای اجتماعی مربوط است. به عنوان مثال در کشورهای در حال توسعه که جمعیت رو به پیری می رود و از جمعیت جوان کاسته شده است، تغییرات زیادی در تقاضای طبیعت­ گردی مشاهده می­ شود. از سوی دیگر خواسته ­های گروههای شهرنشین و روستانشین از یک طبیعت­ گردی لذت ­بخش، با یکدیگر متفاوت است و باید برای هر گروه، امکانات خاص همان گروه فراهم شود. چالشهای سیاسی و اقتصادی نیز به موارد متعددی اشاره دارد. از جمله اینکه اکنون در بسیاری از کشورها قوانینی مبنی بر واگذاری مناطق طبیعی به بخش خصوصی برای توسعه گردشگری وضع شده است که می­تواند به عنوان یک نقطه قوت و یا ضعف باشد که این امر در کشورهای مختلف نیازمند مطالعه بیشتر است. همچنین کاهش مشاغل در گردشگری مبتنی بر طبیعت، به علت کوچ افراد محلی به شهرها میتواند در این دسته قرار گیرد (پروبستل و هایدر، 2013).

در مقاله­ ای دیگر (اِلاندز و مارویجک، 2012) به بررسی سیاستها و مدیریت لازم برای توسعه طبیعت­گردی پرداخته­ اند. آنها معتقدند نکته­ ای که همواره در مدیریت طبیعت­ گردی به فراموشی سپرده می­ شود، توجه به تفاوتهای بین افراد و شناخت رفتار آنهاست. در واقع باید عواملی همچون علایق، میزان جذابیت هر نوع از خدمات طبیعت­ گردی بر اساس نوع شخصیت افراد شناخته شده و خدمات سفارشی به گروه­های خاص گردشگران ارائه شود که این مورد برای گردشگران خارجی که از فرهنگهای متفاوت هستند، ارزش بیشتری نیز خواهد داشت. آنها همچنین به نقش افراد محلی و آموزش آنها برای برخورد مناسب با طبیعت­ گردان، توجه ویژه­ ای نشان داده­ اند.

محققین دیگر (مهمت­ اوغلو و نورمن، 2013) نیز بیان داشته ­اند که برای طراحی استراتژی در حوزه طبیعت ­گردی، ابتدا باید قصد اصلی طبیعت­ گردان از سفر به طبیعت را دسته بندی کنیم. بدین ترتیب اهداف سفر به صورت زیر قابل مقایسه خواهند بود: (جستجوگران تازگی) کسانی هستند که در جستجوی اطلاعات و فرهنگهای تازه به طبیعت سفر می کنند و معمولا فعالیت های بیشتری را در سفر خود انجام می ­دهند اما در مقابل، سفرهای بدونِ برنامه دارند و در تحقیق ذکر شده، 68 درصد از پاسخگویان را شامل می ­شدند. برخی دیگر از گردشگران برای کسب پرستیژ در مقابل دوستان خود، به طبیعت­ گردی می پردازند و این امر مخصوصا در طبیعت­ گردی دریاچه و ماهیگیری بیشتر به چشم می­ خورد. گروه سوم برای انجام فعالیت فیزیکی و بدنی به طبیعت­ گردی میپردازند و گروه چهارم نیز برای کسب آرامش و دوری از تنش­ها. بدیهی است که نوع خدمات ارائه شده به هریک از این گروه­ها باید بر مبنای هدف آنها برنامه­ ریزی شود تا بتوان توسعه این صنعت را شاهد بود.

منبع:

در نگارش این مطلب، از منابع زیر بهره گرفته شده است. استفاده از این مطالب برای محققین، آزاد میباشد. اما از آنجا که ترجمه یا تایپ این مطالب مستقیما توسط (ایراکا) انجام شده و یا توسط کاربران گرامی، به صورت انحصاری به (ایراکا) واگذار شده است، هرگونه کپی برداری توسط سایر سایتها و وبلاگها، غیرمجاز بوده و فقط با ذکر آدرس دقیق این صفحه، مجاز میباشد.

Alaeddinoglu, Faruk & Can, Ali Selcuk (2011). Identification and classification of nature-based tourism resources: western Lake Van basin, Turkey, Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 19, pp .198-207.

Elands, Birgit, H.M & Marwijk, Ramona, B.M (2012). Policy and management for forest and nature-based recreation and tourism, Forest Policy and Economics, Vol. 19, pp. 1-3.

Job, Hubert & Paesler, Ferdinand (2013). Links between nature-based tourism, protected areas, poverty alleviation and crises—The example of Wasini Island (Kenya), Journal of Outdoor Recreation and Tourism, Vol. 1 & 2, pp. 18-28.

Mehmetoglu, Mehmet & Normann, Øystein (2013). The link between travel motives and activities in nature-based tourism, Tourism Review, VOL. 68, NO. 2, pp. 3-13.

Pröbstl, Ulrike & Haider, Wolfgang (2013). Challenges for outdoor recreation and nature based tourism. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, Vol. 1 & 2, pp. 1-2, (Editorial).

Priskin, Julianna (2001). Assessment of natural resources for nature-based tourism: the case of the Central Coast Region of Western Australia, Tourism Management, Vol. 22, pp. 637–648.

Tangeland, Torvald & Aas, Øystein (2011). Household composition and the importance of experience attributes of nature based tourism activity products e A Norwegian case study of outdoor recreationists, Tourism Management, Vol. 32, pp. 822-832.

 

 

applyroad
hashemirafsanjani
پربیننده ترین اخبار
استخدام رئیس امور انبارها با ۷ سال سابقه مسلط به همکاران سیستم
استخدام حسابدار در گروه سان در تهران
استخدام web master در شرکت سولار همراه هوشمند
استخدام برنامه نویس وب،IOS، جاوا (ANDROID) و SCALA در تهران
استخدام حسابدار خانم در شرکت آرایشی بهداشتی جمیل
استخدام حسابدار،مترجم،لیسانس حقوق،راننده لیفتراک در مشهد
استخدام مهندس فناوری اطلاعات،مهندس مکانیک،جوشco2-مشهد
استخدام کارشناس فروش باآموزش رایگان،حقوق،پورسانت،بیمه
استخدام کارشناس آشنا به اصول و روش های مستندسازی و ممیزی داخلی
استخدام مدیر مالی در شرکتی معتبر در اصفهان
استخدام کارشناس بازرگانی آشنا به خرید خارجی دربازرگانی APZTOYS
استخدام مسئول دفتر با سابقه در یک شرکت معتبر در تهران
استخدام بازاریاب محصولات مرتبط با خودرو در شرکت آلفا حرکت پرتوان
استخدام کارشناس فنی (مکانیک/برق) در زمینه آسانسور و پله برقی
استخدام کارمند واحد فنی (رشته شیمی ومیکروبیولوژی) در تهران
استخدام کارشناس بازرگانی،کارمند اداری،کارشناس IT
استخدام گرافیست آقا در شرکت مهندسی الکترو مولد
استخدام مدیریت بازرگانی،مدیریت توسعه و برنامه ریزی در مشهد
استخدام مهندس معمار،عمران،محاسب مسلط به سپ در مشهد
استخدام مدیر فروش بصورت تمام وقت(رشته مدیریت یا صنایع) -اصفهان
استخدام مدیر اجرایی در شرکتی معتبر در اصفهان