header final
irannative psychopharmacology2015
atizo
آخرین اخبار
استخدام طراح گرافیست مسلط به کرل و فتوشاپ و ایندیزاین
استخدام کافی من و کمک کافی من در شهر کرج
استخدام جوشکار co2 جهت کار در پرهام سوله در قم
استخدام ۵ ردیف شغلی در گروه صنعتی منگان
استخدام تعدادی نصاب کولر آبی جهت کار در قم
استخدام کارشناس کنترل کیفیت جهت شرکت معتبر در اصفهان
استخدام بازاریاب جهت کار در تولیدی در قم
استخدام رستوران زنجیره ای چیلی هاوس در تهران
استخدام فروشنده حضوری جهت شرکت فرآورده های انجمادی کاله آمل
استخدام راننده در تاکسی تلفنی معراج در قم
استخدام حسابدار در یک شرکت معتبر در قم
استخدام تعدادی نقطه و سایه کار جهت طراحی فرش ماشینی
استخدام یک آشپز و کمک آشپز جهت کار در غذای آماده در بیرجند
استخدام منشی مسلط به سیستم حسابداری – اصفهان
استخدام فروشنده جهت همکاری در فروشگاه در بیرجند
استخدام منشی تمام وقت در اصفهان
استخدام مسئول IT جهت پشتیبانی و ایجاد محتوا
استخدام کارگر نیمه ماهر جهت کار در مبل سازی در قم
استخدام پرستار تمام وقت خانم جهت نگهداری سالمند در بیرجند
استخدام فروشنده حرفه ای عطر و ادکلن در تهران امامزاده حسن

گردشگری طبیعت گردی

طبیعت­ گردی یکی از بخشهای مهم صنعت جهانی گردشگری به شمار می­ رود که به عقیده محققین جزو سرآمدترین بخشهای گردشگری در ایجاد اشتغال پایدار است (پریسکین، 2001) و این اهمیت تا آنجا پیشرفته است که امروزه به عنوان یکی از ابزار دولتها برای توسعه اقتصاد منطقه ­ای و کاهش فقر بکار گرفته می­ شود (جاب و پائسلر، 2013). محققین، طبیعت­ گردی را به صورت زیر تعریف می نمایند: بهره­ مندی مستقیم از پدیده­ های طبیعی که تقریبا دست­ نخورده باقی مانده باشند (مهمت اوغلو و نورمن، 2013). نکته جالب در طبیعت ­گردی این است که نرخ رشد این بخش از صنعت بین 10 تا 12 درصد در سال است در حالیکه همین نرخ رشد برای کل صنعت گردشگری، به طور متوسط 3.6 درصد است. در حقیقت با توجه به تعریف قبل، اکنون گردشگران ترجیح می ­دهند برای دست­یابی به آرامش از مناطق طبیعی و دست ­ نخورده بازدید کنند و به فعالیتهایی نظیر کوه نوردی، بیابان­ گردی و یا تفریح در دریاچه­ ها بپردازند (تانگِلند و آس، 2011) که این امر تاثیری بسزا در کیفیت زندگی شهرنشینان نیز دارد (علاءالدین­ اوغلو و کان، 2011).

در مطالعه­ ای (پروبستل و هایدر، 2013) به بررسی چالشهای پیش­روی طبیعت­ گردی پرداخته ­اند و آنها را در قالب چالشهای محیطی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، دسته­ بندی نموده ­اند. آنها معتقدند در چالشهای محیطی باید به مسائلی همچون از بین رفتن محیط طبیعی گردشگری، حیات وحش و مناطق حفاظت شده پرداخت. حتی شاخصهایی همانند گرم شدن زمین و کاهش بارش برف در مناطق طبیعی، تاثیر زیادی در کاهش رضایت طبیعت گردان خواهد داشت. چالشهای اجتماعی مربوط به مشکلاتی در توسعه طبیعت­ گردی است که به روندهای اجتماعی مربوط است. به عنوان مثال در کشورهای در حال توسعه که جمعیت رو به پیری می رود و از جمعیت جوان کاسته شده است، تغییرات زیادی در تقاضای طبیعت­ گردی مشاهده می­ شود. از سوی دیگر خواسته ­های گروههای شهرنشین و روستانشین از یک طبیعت­ گردی لذت ­بخش، با یکدیگر متفاوت است و باید برای هر گروه، امکانات خاص همان گروه فراهم شود. چالشهای سیاسی و اقتصادی نیز به موارد متعددی اشاره دارد. از جمله اینکه اکنون در بسیاری از کشورها قوانینی مبنی بر واگذاری مناطق طبیعی به بخش خصوصی برای توسعه گردشگری وضع شده است که می­تواند به عنوان یک نقطه قوت و یا ضعف باشد که این امر در کشورهای مختلف نیازمند مطالعه بیشتر است. همچنین کاهش مشاغل در گردشگری مبتنی بر طبیعت، به علت کوچ افراد محلی به شهرها میتواند در این دسته قرار گیرد (پروبستل و هایدر، 2013).

در مقاله­ ای دیگر (اِلاندز و مارویجک، 2012) به بررسی سیاستها و مدیریت لازم برای توسعه طبیعت­گردی پرداخته­ اند. آنها معتقدند نکته­ ای که همواره در مدیریت طبیعت­ گردی به فراموشی سپرده می­ شود، توجه به تفاوتهای بین افراد و شناخت رفتار آنهاست. در واقع باید عواملی همچون علایق، میزان جذابیت هر نوع از خدمات طبیعت­ گردی بر اساس نوع شخصیت افراد شناخته شده و خدمات سفارشی به گروه­های خاص گردشگران ارائه شود که این مورد برای گردشگران خارجی که از فرهنگهای متفاوت هستند، ارزش بیشتری نیز خواهد داشت. آنها همچنین به نقش افراد محلی و آموزش آنها برای برخورد مناسب با طبیعت­ گردان، توجه ویژه­ ای نشان داده­ اند.

محققین دیگر (مهمت­ اوغلو و نورمن، 2013) نیز بیان داشته ­اند که برای طراحی استراتژی در حوزه طبیعت ­گردی، ابتدا باید قصد اصلی طبیعت­ گردان از سفر به طبیعت را دسته بندی کنیم. بدین ترتیب اهداف سفر به صورت زیر قابل مقایسه خواهند بود: (جستجوگران تازگی) کسانی هستند که در جستجوی اطلاعات و فرهنگهای تازه به طبیعت سفر می کنند و معمولا فعالیت های بیشتری را در سفر خود انجام می ­دهند اما در مقابل، سفرهای بدونِ برنامه دارند و در تحقیق ذکر شده، 68 درصد از پاسخگویان را شامل می ­شدند. برخی دیگر از گردشگران برای کسب پرستیژ در مقابل دوستان خود، به طبیعت­ گردی می پردازند و این امر مخصوصا در طبیعت­ گردی دریاچه و ماهیگیری بیشتر به چشم می­ خورد. گروه سوم برای انجام فعالیت فیزیکی و بدنی به طبیعت­ گردی میپردازند و گروه چهارم نیز برای کسب آرامش و دوری از تنش­ها. بدیهی است که نوع خدمات ارائه شده به هریک از این گروه­ها باید بر مبنای هدف آنها برنامه­ ریزی شود تا بتوان توسعه این صنعت را شاهد بود.

منبع:

در نگارش این مطلب، از منابع زیر بهره گرفته شده است. استفاده از این مطالب برای محققین، آزاد میباشد. اما از آنجا که ترجمه یا تایپ این مطالب مستقیما توسط (ایراکا) انجام شده و یا توسط کاربران گرامی، به صورت انحصاری به (ایراکا) واگذار شده است، هرگونه کپی برداری توسط سایر سایتها و وبلاگها، غیرمجاز بوده و فقط با ذکر آدرس دقیق این صفحه، مجاز میباشد.

Alaeddinoglu, Faruk & Can, Ali Selcuk (2011). Identification and classification of nature-based tourism resources: western Lake Van basin, Turkey, Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 19, pp .198-207.

Elands, Birgit, H.M & Marwijk, Ramona, B.M (2012). Policy and management for forest and nature-based recreation and tourism, Forest Policy and Economics, Vol. 19, pp. 1-3.

Job, Hubert & Paesler, Ferdinand (2013). Links between nature-based tourism, protected areas, poverty alleviation and crises—The example of Wasini Island (Kenya), Journal of Outdoor Recreation and Tourism, Vol. 1 & 2, pp. 18-28.

Mehmetoglu, Mehmet & Normann, Øystein (2013). The link between travel motives and activities in nature-based tourism, Tourism Review, VOL. 68, NO. 2, pp. 3-13.

Pröbstl, Ulrike & Haider, Wolfgang (2013). Challenges for outdoor recreation and nature based tourism. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, Vol. 1 & 2, pp. 1-2, (Editorial).

Priskin, Julianna (2001). Assessment of natural resources for nature-based tourism: the case of the Central Coast Region of Western Australia, Tourism Management, Vol. 22, pp. 637–648.

Tangeland, Torvald & Aas, Øystein (2011). Household composition and the importance of experience attributes of nature based tourism activity products e A Norwegian case study of outdoor recreationists, Tourism Management, Vol. 32, pp. 822-832.

 

 

applyroad
hashemirafsanjani
پربیننده ترین اخبار
استخدام حسابدار،مدیر تولید (رشته صنایع و مکانیک) در استان البرز
استخدام مسئول فنی رشته مهندسی پزشکی یا الکترونیک در شیراز
استخدام کارشناس زبان انگلیسی در شرکت بهساد در مرکزی
استخدام مسئول بازرگانی،کارمند فروش تجهیزات پزشکی در تهران
استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ،حسابدار،منشی دفتر
استخدام منشی مسلط به کامپیوتر در یک شرکت معتبر
استخدام ویزیتور،مدیر فروش،سرپرست فروش در خوزستان
استخدام مدیر بازرگانی خارجی،مهندس مکانیک،نرم افزار و برق
استخدام ۵ ردیف شغلی در یک شرکت معتبر در مرکزی
استخدام کارشناس اداری خانم در شرکت رای نگین پرتیکان
استخدام مدیر حمل ونقل درشرکت سیمان جوین درخراسان رضوی
استخدام راننده آقا با خودرو در تاکسی بیسیم ۱۸۲۸ اهواز
استخدام اپراتور چاپ آشنا به نرم افزار های گرافیکی در تهران
استخدام اپراتورتلفن,راننده باخودرو درتاکسی بیسیم ۱۸۲۸دراهواز
استخدام برنامه نویس اندروید،طراح وب در مهندسی یلدا در اصفهان
استخدام مدرس زبان انگلیسی در آکادمی زبان سفیر گفتمان
استخدام حسابدار در شرکت کشت و صنعت مهرآفرید مانا در کرج
استخدام منشی و کارشناس حقوقی در شرکتی معتبر در تهران
استخدام کارشناس ایمنی،بهداشت آقادریک شرکت صنایع غذایی درکرج
استخدام طراح وب،تکنسین شبکه،منشی،کارشناس حقوقی
استخدام کارشناس فروش تلفنی درشرکتی معتبر در زمینه فروش نرم افزار