header final
irannative psychopharmacology2015
atizo
آخرین اخبار
استخدام مترجم زبان انگلیسی (خانم) در محیط کاری مناسب در آبادان
استخدام وب مستر (Web Master) در فروشگاه اینترنتی کلاغ سفید
استخدام کارمند اداری،فروش خانم در یک گروه مهندسی دراصفهان
استخدام چرخکار ماهر و برشکار سراجی در منطقه آزاد انزلی
استخدام مسئول ثبت نام خانم در موسسه زبان پارسیک
استخدام مهندس مکانیک آشنا به اصول طراحی و ساخت در اصفهان
استخدام تایپیست خانم در کامپیوتر المهدی در کرمان
استخدام برنامه نویس وپشتیبان،گرافیست وب،کارشناس فروش،منشی
استخدام بازاریاب مجرب در شرکت صنایع کاغذی خراسان گلریز در زنجان
استخدام webmaster آشنا با توانایی اولیه Office در تهران
استخدام انبار دار حرفه ای در یک شرکت معتبر در تهران
استخدام مهماندار برای بخش vip و روزانه در رستوران قدح درمازندران
استخدام مسئول آموزش و پذیرش در مرکز آموزش فدک آل محمد- مشهد
استخدام فروشنده آقا جهت کار در سوپرمارکت در رشت
استخدام مدیراجرایی سمینار و کارشناس بازاریابی و فروش درتهران
استخدام آشپز حرفه ای جهت کار در رستوران در تهران
استخدام پزشک دوره دیده MMT در تهران
استخدام کارشناس تحقیق،توسعه(R&D)دریک شرکت دارویی درکرج
استخدام نیروی پرستار مجرب خانم در شهر تهران
استخدام همکار موتورسوار در تهران

ارتباط صنعت و دانشگاه

امروزه ضرورت برقراری ارتباط مطلوب بین صنعت و دانشگاه به عنوان مقوله ­ای کارآمد در جهت توسعه علمی و صنعتی و موفقیت­ های آینده یک جامعه، بیش از پیش احساس می­گردد. ارتباط بین صنعت و دانشگاه با توجه به نقشی که این دو نهاد در جامعه دارند، نیازمند سازوکارهای ویژه ­ای است که بدون پرداختن به آنها و نیز بدون ایجاد زمینه ­های مناسب ارتباط، نمی­توان بر کارآمدی آن، ادعایی را عنوان نمود. شاید برقراری ارتباط منطقی و مستمر در شرایط فعلی مبتنی بر تغییر نگرش­های موجود و باور به این ارتباط و اهتمام ورزیدن به هموار سازی مسیرها و شیوه ­های دستیابی به آن است. اساساً ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه ناشی از نیازهای متقابل و در نهایت سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه است. دانشگاه­ها از یک سو تأمین کننده نیروی انسانی متخصص در سطح عالی هستند و از سوی دیگر، بسیاری از توانایی­ های علمی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی در آنها متمرکز شده است. از طرفی، صنعت نیز ضمن اینکه آزمایشگاه عملی و مکانی برای تجربه آموخته ­های دانشگاهی به شمار می­ رود، علاوه بر نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص برای مشاغل فنی و حرفه ­ای و سازماندهی و مدیریتی به تحقیق و توسعه نیز نیاز دارد. نقش آموزشی دانشگاه در فرآیند توسعه، بر تربیت نیروی انسانی که کلید راه گشای توسعه صنعتی محسوب می­ شود، استوار است و نقش تحقیقاتی آن نیز در تحقیقات بنیادی و کاربردی که شرط لازم برای موفقیت توسعه صنعتی است، تبلور می­ یابد. صنعت نیز به نوبه خود، نقش بسیار مهمی در توسعه کشور ایفا می­ کند؛ به طور یقین یکی از عمده ­ترین جلوه ­های پیشرفت و توسعه، رشد و توسعه صنایع است (لیند و همکاران، 2012).

اصولا بسیاری از صاحبنظران معتقدند که بدون دستیابی به تکنولوژی صنعتی، توسعه اقتصادی مفهومی نخواهد داشت. صنعت برای بقا و رشد لازم است خود را با تحولات علمی و تکنولوژیک همگام سازد. دانشگاه در مسیر این تحولات قرار گرفته و بایستی منطبق با آن سازماندهی و برنامه­ ریزی نماید. همسویی برنامه­ های صنعت و دانشگاه فوق العاده مهم و در توسعه ملی کاملا مؤثر است. لذا این مراکز بایستی در برنامه­ ریزیها وسیاست­گذاری­ های خود دقت و توجه کافی به ویژگی­ های مذکور معطوف دارند و در این راه همسو و همراستا شده و با مشارکت هم گام بردارند (درویشی و همکاران، 1388).

با توجه به نیازهای متقابل صنعت و دانشگاه و مسائل رشد و توسعه، لازم است همکاری و ارتباط نزدیکی بین این دو وجود داشته باشد. رشد و توسعه صنعت در یک کشور، مستلزم وجود ارتباط بین صنعت و دانشگاه است، چرا که فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی مبتنی بر یک سری اصول تئوری- علمی و کاربردی- مهندسی هستند، که مقوله نخست مورد توجه دانشگاه­ها بوده و مقوله بعدی در کانون توجه مراکز صنعتی قرار دارد. به طور کلی انگیزه های اصلی ارتباط صنعت و دانشگاه را می توان به شرح زیر خلاصه نمود:

- از آنجا که همواره بین دستاوردهای علمی و انتقال آن به جهان صنعت، یک فاصله زمانی وجود دارد، ایجاد روابط نزدیک­ تر بین علوم و فناوری این فاصله را کاهش می­دهد.

- تشدید رقابت­ها و آهنگ تغییرات فناوری، مستلزم همکاری­ های مشترک علمی و پژوهشی میان صنعت و دانشگاه می­ باشد.

- صنعت نیاز به بهره­ گیری از علوم دانشگاهی دارد تا خود را به سطح فناوری برتر رساند. در این گونه موارد طرح های تحقیقاتی و علمی مورد حمایت مؤثر صنعت واقع خواهند شد.

- برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه موجب هماهنگی بیشتر بین علم و کاربرد آن خواهد شد.

- دانشگاه­ها و مراکز تحقیقاتی به منابع مالی و اعتباری دست می­ یابند.

- مبادله اطلاعات و دانش دانشگاهی و تکنولوژیک، توسعه دو جانبه هر دو نهاد را در پی خواهد داشت (گاریک و همکاران، 2004).

منبع:

در نگارش این مطلب، از منابع زیر بهره گرفته شده است. استفاده از این مطالب برای محققین، آزاد میباشد. اما از آنجا که ترجمه یا تایپ این مطالب مستقیما توسط (ایراکا) انجام شده و یا توسط کاربران گرامی، به صورت انحصاری به (ایراکا) واگذار شده است، هرگونه کپی برداری توسط سایر سایتها و وبلاگها، غیرمجاز بوده و فقط با ذکر آدرس دقیق این صفحه، مجاز میباشد.

  درویشی، اسماعیل؛ مرندی، مریم؛ خطیبی، مصطفی و اطلاعتگر، زهرا (1388). زمینه­ های ارتباط صنعت و دانشگاه و تجارب وزارت نیرو، نشریه صنعت و دانشگاه، دوره 2، شماره 3 و 4، صص 94-87.

Garrick, John; Chan, Andrew; Lai, John (2004). University-industry partnerships: Implications for industrial training, opportunities for new knowledge, Journal of European Industrial Training, Vol. 28, Iss: 2, pp. 329 – 338.

Lind, F; Styhre, A &  Aaboen, L (2012). Exploring university-industry collaboration in research centres", European Journal of Innovation Management, Vol. 16, Iss: 1, pp. 1-45.