header final
irannative psychopharmacology2015
atizo
آخرین اخبار
استخدام مترجم زبان انگلیسی (خانم) در محیط کاری مناسب در آبادان
استخدام وب مستر (Web Master) در فروشگاه اینترنتی کلاغ سفید
استخدام کارمند اداری،فروش خانم در یک گروه مهندسی دراصفهان
استخدام چرخکار ماهر و برشکار سراجی در منطقه آزاد انزلی
استخدام مسئول ثبت نام خانم در موسسه زبان پارسیک
استخدام مهندس مکانیک آشنا به اصول طراحی و ساخت در اصفهان
استخدام تایپیست خانم در کامپیوتر المهدی در کرمان
استخدام برنامه نویس وپشتیبان،گرافیست وب،کارشناس فروش،منشی
استخدام بازاریاب مجرب در شرکت صنایع کاغذی خراسان گلریز در زنجان
استخدام webmaster آشنا با توانایی اولیه Office در تهران
استخدام انبار دار حرفه ای در یک شرکت معتبر در تهران
استخدام مهماندار برای بخش vip و روزانه در رستوران قدح درمازندران
استخدام مسئول آموزش و پذیرش در مرکز آموزش فدک آل محمد- مشهد
استخدام فروشنده آقا جهت کار در سوپرمارکت در رشت
استخدام مدیراجرایی سمینار و کارشناس بازاریابی و فروش درتهران
استخدام آشپز حرفه ای جهت کار در رستوران در تهران
استخدام پزشک دوره دیده MMT در تهران
استخدام کارشناس تحقیق،توسعه(R&D)دریک شرکت دارویی درکرج
استخدام نیروی پرستار مجرب خانم در شهر تهران
استخدام همکار موتورسوار در تهران

همراستایی استراتژیک بین فناوری اطلاعات و استراتژی سازمان

فناوری اطلاعات به عنوان ابزاری حیاتی برای سازمان­ها در دستیابی به مزیت رقابتی و نوآوری سازمانی می­باشد. بحث برنامه­ ریزی فناوری اطلاعات زمانی ایجاد شد که استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان­ها به طور فزاینده­ای افزایش پیدا کرد و مدیران متوجه نقش استراتژیک فناوری اطلاعات شدند، از این رو مبحث برنامه­ ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات مطرح شد (سریمای و همکاران، 2011). یکی از جنبه ­های کلیدی برنامه ­ریزی استراتژی فناوری اطلاعات عبارت است از، همراستایی میان برنامه­ ریزی فناوری اطلاعات و برنامه ­ریزی سازمان (محمودی و دیگران، 1388). در سال 2005، جامعه مدیریت اطلاعات طی یک تحقیق رسمی در مورد نگرانی­ها و دغدغه­ های کلیدی مدیریت ارشد به این نتیجه رسیدند که، همراستایی استراتژی جامع سازمان و استراتژی فناوری اطلاعات در ابتدای لیست نگرانی­های مدیران قرار دارد (تاسکین و ورویل، 2010).  

همراستایی استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژی سازمان مفهومی است که از سال 1977 مطرح بوده است؛ مک لین و سودن در سال 1977، شرکت آی­بی­ام در سال 1981، میلز در سال 1986، هندرسون و ونکاترامن در سال 1996 و لوفتمن و بریر در سال 1999 از جمله محققانی هستند که در تحقیقات خود به آن اشاره کرده­اند (پانگارکار و کرک وود، 2008). همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و استراتژی جامع سازمان به یکپارچگی و هماهنگی کاربردی فناوری اطلاعات و اهداف سازمان اشاره دارد. در این حوزه، نه تنها برنامه ­های فناوری اطلاعات بایستی اهداف، رسالت و استراتژی سازمان را انعکاس دهند، بلکه برنامه سازمان نیز باید به عنوان مرجعی برای برنامه فناوری اطلاعات، برنامه­ های کاربردی و تکنولوژی ­های خاص آن باشد (مانیان و دیگران، 1387).

پرسلی (2006) بیان می­کند که، همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات زمانی وجود دارد که اهداف، فعالیت ­ها و سیستم ­های اطلاعاتی یک سازمان، استراتژی آن را پشتیبانی ­کند و این استراتژی­ها در تناسب و هماهنگی قرار گرفته و باقی بمانند. فقدان همراستایی استراتژیک علاوه بر آن که نقش استراتژیک فناوری اطلاعات را در سازمان کمرنگ می سازد، خسارات زیادی همچون: کاهش اثربخشی سیستم­ های اطلاعاتی، عدم یکپارچگی اطلاعات، عدم پشتیبانی بهنگام فناوری اطلاعات از تصمیم ­گیری­ های سازمانی و غیره را به دنبال خواهد داشت. چنین هزینه­ هایی و شارهای اقتصادی ناشی از آن، پشتیبانی فناوری اطلاعات و بهره­ گیری از رویکردی به منظور یکپارچه ­سازی کسب و کار با فناوری اطلاعات را ضروری می­سازند (گوئیترز و همکاران، 2009). همراستایی استراتژیک، دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، بهبود عملکرد تجاری، درک بهتر ارزش سرمایه­ گذاری­ های فناوری اطلاعات و همچنین بهبود برنامه ­ریزی استراتژیک سیستم ­های اطلاعاتی را موجب می­شود (بی ریایی و جام پر از می، 1389). با توجه به رشد و توسعه همه جانبه فناوری اطلاعات و نفوذ آن در سطوح مختلف سازمان­، لزوم بکارگیری برنامه ­های راهبردی در حوزه فناوری اطلاعات بیش از پیش نمایان می­شود. این طرح­ها جهت برخوردی نظام مند با مقوله سرمایه­ گذاری و کسب نتایج بهتر در این حوزه طراحی، تدوین و پیاده­ سازی می­شوند. از این­رو استفاده استراتژیک از فناوری اطلاعات به عاملی کلیدی برای سازمان ­ها جهت کسب مزیت رقابتی و همچنین همراستا نمودن استراتژی­های فناوری اطلاعات با اهداف و استراتژی جامع سازمانی، تبدیل شده است (وارقس و کورین، 2004).

منبع:

در نگارش این مطلب، از منابع زیر بهره گرفته شده است. استفاده از این مطالب برای محققین، آزاد میباشد. اما از آنجا که ترجمه یا تایپ این مطالب مستقیما توسط (ایراکا) انجام شده و یا توسط کاربران گرامی، به صورت انحصاری به (ایراکا) واگذار شده است، هرگونه کپی برداری توسط سایر سایتها و وبلاگها، غیرمجاز بوده و فقط با ذکر آدرس دقیق این صفحه، مجاز میباشد.

  بی­ ریایی، هانیه و جام پر از می، مونا (1389)، چالش همراستایی کسب و کار و فناوری اطلاعات: پیاده سازی معماری سازمانی راهکاری برای همراستایی استراتژیک، مدیریت تولید و عملیات، سال 1، شماره 1، صص 102-87.

  مانیان، امیر و صارمی، محمود و عرب­ سرخی، ابوذر (1387)، ارایه مدلی مفهومی جهت سنجش آمادگی سازمان برای همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب و کار (بررسی مورد مرکز تحقیقات مخابرات ایران)، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 1، شماره 1، صص 104-83.

  محمودی، جعفر و موسی ­خانی، محمد و بی­ ریایی، هانیه (1388)، ارائه چارچوبی برای ارزیابی بلوغ معماری سازمانی، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 1، شماره 3، صص 107-120.

Gutierrez, A; Orozco, J & Serrano, A (2009). Factors affecting IT and business alignment: a comparative study in SMEs and large organizations, Journal of Enterprise Information Management, 22 (1), pp. 197 – 211.

Pangarkar, A & Kirkwood, T (2008). Strategic alignment: linking your learning strategy to the balanced scorecard, Industrial and Commercial Training, 40 (2), pp. 95 – 101.

Presley, A (2006). ERP investment analysis using the strategic alignment model, Management Research News, 29 (5), pp. 273 – 284.

Srimai, S; Damsaman, N & Bangchokdee (2011). Performance measurement, organizational learning and strategic alignment: an exploratory study in Thai public sector, Measuring Business Excellence, 15 (2), pp. .57 – 69

Taskin, N & Verville, J (2010). An Exploratory Study on Strategic Alignment of Enterprise Systems and Business Strategies, Performance, and Flexibility, 7th International Conference on Enterprise Systems, Accounting and Logistics, Rhodes Island, Greece.

Varghese, J & Kurien, P (2004). IT imperatives beyond strategic alignment: enterprise architecture flexibility and IT delivery efficiency, Handbook of Business Strategy, 5 (1), pp. 275 – 280.