header final
irannative psychopharmacology2015
atizo
آخرین اخبار
استخدام مترجم زبان انگلیسی (خانم) در محیط کاری مناسب در آبادان
استخدام وب مستر (Web Master) در فروشگاه اینترنتی کلاغ سفید
استخدام کارمند اداری،فروش خانم در یک گروه مهندسی دراصفهان
استخدام چرخکار ماهر و برشکار سراجی در منطقه آزاد انزلی
استخدام مسئول ثبت نام خانم در موسسه زبان پارسیک
استخدام مهندس مکانیک آشنا به اصول طراحی و ساخت در اصفهان
استخدام تایپیست خانم در کامپیوتر المهدی در کرمان
استخدام برنامه نویس وپشتیبان،گرافیست وب،کارشناس فروش،منشی
استخدام بازاریاب مجرب در شرکت صنایع کاغذی خراسان گلریز در زنجان
استخدام webmaster آشنا با توانایی اولیه Office در تهران
استخدام انبار دار حرفه ای در یک شرکت معتبر در تهران
استخدام مهماندار برای بخش vip و روزانه در رستوران قدح درمازندران
استخدام مسئول آموزش و پذیرش در مرکز آموزش فدک آل محمد- مشهد
استخدام فروشنده آقا جهت کار در سوپرمارکت در رشت
استخدام مدیراجرایی سمینار و کارشناس بازاریابی و فروش درتهران
استخدام آشپز حرفه ای جهت کار در رستوران در تهران
استخدام پزشک دوره دیده MMT در تهران
استخدام کارشناس تحقیق،توسعه(R&D)دریک شرکت دارویی درکرج
استخدام نیروی پرستار مجرب خانم در شهر تهران
استخدام همکار موتورسوار در تهران

سنجش موفقیت صادراتی و عملکرد صادرات

واژه «موفقیت صادراتی» با اثربخشی، رابطه ­ای نزدیک دارد چون در آن نیز مانند اثربخشی، میزان موفقیت در دستیابی به اهداف (مالی، غیرمالی، مرکب) مورد بررسی قرار می ­گیرد.

در زمینه ادبیات موفقیت صادراتی به روش اندازه ­گیری (اثربخشی مبتنی بر هدف) توجه می­شود و در اینجا شرکت ­هایی دارای موفقیت صادراتی بالاتر هستند که معیارهای اندازه­  گیری موفقیت صادراتی بالاتری را به دست آورده باشند (اوکاس و جولیان، 2003).

معیارهای سنجش موفقیت صادراتی

محققین تقسیم ­بندی ­های زیادی را از مقیاسهایی که موفقیت صادرات براساس آنها سنجیده می­ شود، ارائه نموده ­اند ولی در کل هنوز در زمینه اندازه­ گیری موفقیت صادراتی و روشهای انجام آن توافق نظر جامعی وجود ندارد. حتی با وجود مشخص بودن معیارهای اندازه­ گیری موفقیت صادراتی اندازه­ گیری آن به دلایل زیر از پیچیدگی زیادی برخوردار است:

  1. شرکت­ها معمولاً جزئیات مالی مربوط به فعالیت­های صادراتی­شان را گزارش نمینمایند.
  2. دستیابی به داده ­های بایگانی شده در این زمینه مشکل است.
  3. موفقیت صادراتی عمدتاً براساس صورت­ های مالی محاسبه می ­شود و این صورت ­ها وابسته به استاندارد های حسابداری محلی و ملی می­ باشند که مقایسه آنها در جوامع مختلف مشکل ­ساز است.
  4. عوامل ملی و محلی بر روی ادراکات و رضایت مدیران از سطح عملکرد به دست آمده تأثیر می ­گذارد.
  5. مشخص کردن و ارزیابی هزینه ­های مربوط به محصولات صادراتی خود مشکل ­ آفرین است. چون این هزینه ­ها ذاتاً وابسته به این هستند که یک شرکت چگونه به فعالیت­ های صادراتی خود نگاه می ­کند.
  6. عمده معیارهای عملکردی مورد بررسی در مطالعات، ارزیابی­ هایی ذهنی یا ادراکی هستند که توسط مدیرانی صورت گرفته ­اند که مسئولیت عملیات صادرات را بر عهده داشته ­اند که این خود باعث انحرافاتی می­ شود که نتیجه آنها، عدم دقت این معیارها می­ باشد (حسینی و همکاران، 1387).

با وجود این مشکلات و ابهامات، می ­توان تمام معیارهای اندازه­ گیری موفقیت صادراتی را در هفت گروه طبقه­ بندی کرد و این هفت گروه را در سه طبقه کلی جای داد که عبارتند از:

  1. معیارهای مالی
  2. معیارهای غیرمالی
  3. معیارهای مرکب (آلتینتاس، 2007).

معیارهای مالی: این معیارها نشان ­دهنده مقیاس­های مالی اندازه ­گیری عملکرد هستند و عمدتا ًاز صورت­ های مالی شرکت استخراج می­گردند. این معیارها خود شامل بخش­های زیر می ­شوند:

الف) معیارهای فروش

ب) معیارهای سود

ج) معیارهای رشد

معیارهای فروش: گروه معیارهای فروش دربرگیرنده معیارهای مطلقی چون حجم فروشهای صادرات، شدت صادرات (نسبت صادرات، کل فروش­های شرکت) می ­گردد.

معیارهای سود: گروه معیارهای سود دربرگیرنده معیارهای مطلق سودآوری کلی صادرات و معیارهای نسبی مانند سود صادرات تقسیم بر کل سود یا سود بازار داخلی می­باشد.

معیارهای رشد: خصوصیت معیارهای فروش و سود ایستایی آنهاست ولی معیارهای رشد، به تغییرات در فروش یا سودهای حاصل از صادرات در یک دوره زمانی خاص مربوط می­ شود (آکیول و آکهورست، 2003).

معیارهای غیرمالی: در مقایسه با معیارهای مالی که می­توان آنها را به صورت عینی اندازه­ گیری کرد، معیارهای غیرمالی، بیشتر ذهنی می­باشند، این طبقه شامل سه معیار موفقیت ادارک شده، میزان رضایت و دستیابی به هدف، تشکیل شده است.

  1. معیارهای موفقیت ادراک شده: گروه معیارهای موفقیت شامل معیارهای چون اعتقاد مدیریت در مورد اینکه انجام صادرات منجر به سودآوری و شهرت بیشتر شرکت میگردد، می­شود.
  2. معیارهای رضایت: مر بوط هستند به رضایت کلی مدیر از موفقیت صادراتی شرکت.
  3. معیارهای دستیابی به هدف: مربوط است به ارزیابی مدیر از عملکرد در مقایسه با اهداف (لینگ و لیم، 2010).

معیارهای مرکب: این معیارها بر پایه نمره کلی انواع متنوعی از معیارهای عملکرد بنا شده­ اند (آلتینتاس، 2007). 

منبع:

در نگارش این مطلب، از منابع زیر بهره گرفته شده است. استفاده از این مطالب برای محققین، آزاد میباشد. اما از آنجا که ترجمه یا تایپ این مطالب مستقیما توسط (ایراکا) انجام شده و یا توسط کاربران گرامی، به صورت انحصاری به (ایراکا) واگذار شده است، هرگونه کپی برداری توسط سایر سایتها و وبلاگها، غیرمجاز بوده و فقط با ذکر آدرس دقیق این صفحه، مجاز میباشد.

  حسینی، سیداحمد، قاضی زاده، مصطفی و عباسی اسفنجانی، حسین (1387)، بررسی تأثیر بکارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان نمونه بخش صنعت در سال­های 84-1379، دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار، سال 15، شماره 32، صص 144-125.

Akyol, A & Akehurst, G (2003). An investigation of export performance variations related to corporate export market orientation, European Business Review, Vol. 15, Iss: 1, pp. 5 – 19.

Altintas, M et al (2007). The effects of export barriers on perceived export performance: An empirical research on SMEs in Turkey, EuroMed Journal of Business, Vol. 2, Iss: 1, pp. 36 – 56.

Ling, F & Lim, S (2010). Improving export performance of contractors from China, Engineering, Construction and Architectural Management, Vol. 17, Iss: 6, pp. 581 – 597.

O'Cass, A & Julian, C (2003). Examining firm and environmental influences on export marketing mix strategy and export performance of Australian exporters, European Journal of Marketing, Vol. 37, Iss: 3, pp. 366 – 384.