header final
irannative psychopharmacology2015
atizo
آخرین اخبار
استخدام مترجم زبان انگلیسی (خانم) در محیط کاری مناسب در آبادان
استخدام وب مستر (Web Master) در فروشگاه اینترنتی کلاغ سفید
استخدام کارمند اداری،فروش خانم در یک گروه مهندسی دراصفهان
استخدام چرخکار ماهر و برشکار سراجی در منطقه آزاد انزلی
استخدام مسئول ثبت نام خانم در موسسه زبان پارسیک
استخدام مهندس مکانیک آشنا به اصول طراحی و ساخت در اصفهان
استخدام تایپیست خانم در کامپیوتر المهدی در کرمان
استخدام برنامه نویس وپشتیبان،گرافیست وب،کارشناس فروش،منشی
استخدام بازاریاب مجرب در شرکت صنایع کاغذی خراسان گلریز در زنجان
استخدام webmaster آشنا با توانایی اولیه Office در تهران
استخدام انبار دار حرفه ای در یک شرکت معتبر در تهران
استخدام مهماندار برای بخش vip و روزانه در رستوران قدح درمازندران
استخدام مسئول آموزش و پذیرش در مرکز آموزش فدک آل محمد- مشهد
استخدام فروشنده آقا جهت کار در سوپرمارکت در رشت
استخدام مدیراجرایی سمینار و کارشناس بازاریابی و فروش درتهران
استخدام آشپز حرفه ای جهت کار در رستوران در تهران
استخدام پزشک دوره دیده MMT در تهران
استخدام کارشناس تحقیق،توسعه(R&D)دریک شرکت دارویی درکرج
استخدام نیروی پرستار مجرب خانم در شهر تهران
استخدام همکار موتورسوار در تهران

جامعه پذیری مصرف کننده

جامعه پذیری مصرف کننده به عنوان فرایند یادگیری مهارت ها، دانش و نگرش ها در ارتباط با مصرف کننده تعریف می گردد. متغیرهای زیادی میتواند اندیشه ها، احساسات و نگرش ها به سمت خرید را شکل می دهند. خانواده، مدرسه و همتایان به عنوان عوامل اصلی جامعه پذیری فرد به اقتضای تقدم این افراد و موسسات در زندگی فرد در نظر گرفته می شوند. رویکرد جامعه پذیری مصرف کننده، اولین بار به وسیله وارد (1974) به عنوان یک ابزار برای مطالعه رفتار مصرف کننده پیشنهاد گردید. وارد (1974) جامعه پذیری مصرف کننده را به عنوان فرایندی تعریف می کند که افراد جوان مهارت ها، دانش و نگرش ها در ارتباط با عملکردشان به عنوان یک مصرف کننده در محیط بازار را کسب می نمایند. مطالعه او بر جامعه پذیری مصرف کننده نشان می دهد که مهارتهای پردازش اطلاعات رفتار مصرف کننده به وسیله رفتارهای قابل مشاهده والدین و به وسیله تعامل با والدین در موقعیت های خرید انتقال داده می شود که کودک را قادر می نماید به عنوان یک مصرف کننده مستقل عمل نماید. در مدل جامعه پذیری مشتری مطرح می گردد که رفتار مشتری از طریق تعامل بین فرد و عوامل جامعه پذیری گوناگون در محیط های اجتماعی خاص که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با خرید مرتبط می باشد به دست می آید. در فرآیند جامعه پذیری مصرف کننده دانش، هنجارها، باورها، نگرش ها و رفتارهای مرتبط با خرید از طریق منابع خاصی که به عنوان عوامل جامعه پذیری شناخته می شوند به کودک انتقال داده می شود (احمد و همکاران، 2011).

پیامدهای جامعه پذیری:

پیامدها در واقع اشاره به مشخصه های یادگیری (هم شناختی و هم عاطفی) دارد که یک فرد از طریق اجتماعی سازی توسعه می دهد؛ که شامل تنوع وسیعی از دانش، مهارت ها و نگرش های مصرف کننده می باشد. به صورت خاص محققان در زمینه مصرف کننده، پیامدهای جامعه پذیری را در مواردی از قبیل دانش مصرف کننده، توانایی مصرف کننده در مدیریت امور مالی، نگرش به قیمت، مادی گرایی، انگیزش خرید، ارزیابی نام تجاری، در معرض قرار گرفتن رسانه ها و پردازش اطلاعات تبلیغات، مشارکت در فرایند خرید خانواده، آگاهی از تاکتیک های قیمت گذاری و نیت های فروشندگان در نظر می گیرند (احمد و همکاران، 2011).

مراحل جامعه پذیری مصرف کننده:

جامعه پذیری مصرف کننده در زمینه توسعه شناختی و هیجانی، اغلب در یک مجموعه از مراحل همزمان با کودکی اتفاق می افتد. این تغییرات در حرکت از مراحل مختلف جامعه پذیری مصرف کننده در کودکان ایجاد می گردد و با عنوان مراحل ادراکی، مرحله تحلیلی و مرحله بازتابی نامیده می شوند.

مرحله ادراکی: این مرحله که بین سه تا 7 سالگی می باشد به وسیله یک جهت گیری عمومی به سمت ویژگی های قابل مشاهده، آماده و فوری بازار مشخص می گردد. دانش مصرف کنندگان در این مرحله به وسیله ویژگی ها و تمایزات ادراکی مشخص می گردد و اغلب بر اساس یک ویژگی می باشد. در این مرحله، تصمیمات اغلب بر پایه اطلاعات محدود و معمولا یک بعد ادراکی اتخاذ می گردد؛ برای مثال تصمیم خرید فقط بر مبنای اندازه می باشد.

مرحله تحلیلی: همچنان که کودکان در سنین 7 تا 11 سالگی رشد می کنند، تغییرات زیادی هم به صورت شناختی و هم به صورت اجتماعی به وقوع می پیوندد. این دوره شامل برخی از مهم ترین پیشرفت ها در زمینه توسعه دانش و مهارت های مصرف کننده می باشد. تغییر از اندیشه های ادراکی به اندیشه های نمادین به همراه افزایش در توانایی های پردازش اطلاعات، یک فهم بالاتر را نسبت به بازار برای کودکان ایجاد می نماید و یک مجموعه پیچیده تر از دانش درباره مفاهیمی مثل تبلیغات و برند را به وجود می آورد. این تغییرات کودکان را در تصمیم گیری هایشان انعطاف پذیرتر می کند و به آن ها اجازه می دهد تا واکنشی تر و سازگارتر باشند.

مرحله بازتابی: این مرحله که در بازه سنی 11 تا 16 سال تعیین شده است به وسیله پیشرفت های بیشتر در ابعاد چندگانه توسعه شناختی و اجتماعی مشخص می گردد. همچنان که مهارت های اجتماعی و پردازش اطلاعات در این کودکان توسعه می یابد، دانش در ارتباط با مفاهیم محیط کار مانند برندسازی و قیمت گذاری متمایزتر و پیچیده تر می شود. همچنین با حرکت از کودکی به نوجوانی و تمرکز بیشتر بر معانی اجتماعی و زیربنایی بازار مصرف کننده، در جهت گیری آن ها به سمت یک روش بازتابی تر از تفکر و استدلال تمایز بیشتری ایجاد می گردد.

منبع:

در نگارش این مطلب، از منابع زیر بهره گرفته شده است. استفاده از این مطالب برای محققین، آزاد میباشد. اما از آنجا که ترجمه یا تایپ این مطالب مستقیما توسط (ایراکا) انجام شده و یا توسط کاربران گرامی، به صورت انحصاری به (ایراکا) واگذار شده است، هرگونه کپی برداری توسط سایر سایتها و وبلاگها، غیرمجاز بوده و فقط با ذکر آدرس دقیق این صفحه، مجاز میباشد.

Ahmad, Maisarah and Sidin, Samsinar Md and Omar, Nor Asiah, (2011). A Preliminary Investigation of Adolescents’ Perception of the Role of Internet in Parent Consumer Socialization. The IUP Journal of Marketing Management, Vol. X, No. 3, pp. 7-17.

Ward, S. (1974). Consumer Socialization. Journal of Consumer Research, 1(2), 1-14. http://dx.doi.org/10.1086/208584