header final
irannative psychopharmacology2015
atizo
آخرین اخبار
استخدام ۶ ردیف شغلی در یک شرکت تولیدی در آذربایجان شرقی
استخدام کارمند آزمایشگاه(R&D)،کارشناس کامپیوتر،کارمند -تبریز
استخدام بازاریاب شوینده آقا در شرکت پخش عقاب در تهران
استخدام فروشنده خانم،باحقوق،مزایای عالی در شرکت معتبر در تهران
استخدام برنامه نویس Xamarin،FrontEnd،BackEnd در آسیا پرداز
استخدام بازاریاب باحقوق ثابت،پورسانت دریک شرکت معتبر
استخدام بازاریاب باتجربه،باحقوق ثابت و پورسانت در خراسان جنوبی
استخدام منشی مسلط به انگلیسی در یک شرکت تجهیزات پزشکی
استخدام کارشناس فروش در موسسه فرهنگی و هنری آفتاب ایرانیان
استخدام منشی آشنا به فتوشاپ و عکاسی در استودیو عکس واژه
استخدام بازاریاب اینترنتی در شرکت معتبر در اصفهان
استخدام وردپرس کاربابیمه،حقوق ثابت،قراردادرسمی،یک ساله،پاداش
استخدام فروشنده آقا در فرش فرهی در شهر شاهرود،سمنان
استخدام کارشناس فروش مسلط به تکنیک های فروش در تهران
استخدام برنامه نویس ++c تمام وقت در شرکت رازق در تهران
استخدام فروشنده آقا در فرش فرهی در شهر بوشهر و برازجان
استخدام طراح گرافیست مسلط به فتوشاپ در مجموعه سارینا
استخدام کارشناس فروش در شرکت عصر قلم آفتاب ایرانیان
استخدام فروشنده باحقوق ثابت،پورسانت در شرکت پرشین ویرا ویژن
استخدام ویزیتور و موزع در شرکت خاقانی نوین سپاهان در اصفهان

جامعه پذیری مصرف کننده

جامعه پذیری مصرف کننده به عنوان فرایند یادگیری مهارت ها، دانش و نگرش ها در ارتباط با مصرف کننده تعریف می گردد. متغیرهای زیادی میتواند اندیشه ها، احساسات و نگرش ها به سمت خرید را شکل می دهند. خانواده، مدرسه و همتایان به عنوان عوامل اصلی جامعه پذیری فرد به اقتضای تقدم این افراد و موسسات در زندگی فرد در نظر گرفته می شوند. رویکرد جامعه پذیری مصرف کننده، اولین بار به وسیله وارد (1974) به عنوان یک ابزار برای مطالعه رفتار مصرف کننده پیشنهاد گردید. وارد (1974) جامعه پذیری مصرف کننده را به عنوان فرایندی تعریف می کند که افراد جوان مهارت ها، دانش و نگرش ها در ارتباط با عملکردشان به عنوان یک مصرف کننده در محیط بازار را کسب می نمایند. مطالعه او بر جامعه پذیری مصرف کننده نشان می دهد که مهارتهای پردازش اطلاعات رفتار مصرف کننده به وسیله رفتارهای قابل مشاهده والدین و به وسیله تعامل با والدین در موقعیت های خرید انتقال داده می شود که کودک را قادر می نماید به عنوان یک مصرف کننده مستقل عمل نماید. در مدل جامعه پذیری مشتری مطرح می گردد که رفتار مشتری از طریق تعامل بین فرد و عوامل جامعه پذیری گوناگون در محیط های اجتماعی خاص که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با خرید مرتبط می باشد به دست می آید. در فرآیند جامعه پذیری مصرف کننده دانش، هنجارها، باورها، نگرش ها و رفتارهای مرتبط با خرید از طریق منابع خاصی که به عنوان عوامل جامعه پذیری شناخته می شوند به کودک انتقال داده می شود (احمد و همکاران، 2011).

پیامدهای جامعه پذیری:

پیامدها در واقع اشاره به مشخصه های یادگیری (هم شناختی و هم عاطفی) دارد که یک فرد از طریق اجتماعی سازی توسعه می دهد؛ که شامل تنوع وسیعی از دانش، مهارت ها و نگرش های مصرف کننده می باشد. به صورت خاص محققان در زمینه مصرف کننده، پیامدهای جامعه پذیری را در مواردی از قبیل دانش مصرف کننده، توانایی مصرف کننده در مدیریت امور مالی، نگرش به قیمت، مادی گرایی، انگیزش خرید، ارزیابی نام تجاری، در معرض قرار گرفتن رسانه ها و پردازش اطلاعات تبلیغات، مشارکت در فرایند خرید خانواده، آگاهی از تاکتیک های قیمت گذاری و نیت های فروشندگان در نظر می گیرند (احمد و همکاران، 2011).

مراحل جامعه پذیری مصرف کننده:

جامعه پذیری مصرف کننده در زمینه توسعه شناختی و هیجانی، اغلب در یک مجموعه از مراحل همزمان با کودکی اتفاق می افتد. این تغییرات در حرکت از مراحل مختلف جامعه پذیری مصرف کننده در کودکان ایجاد می گردد و با عنوان مراحل ادراکی، مرحله تحلیلی و مرحله بازتابی نامیده می شوند.

مرحله ادراکی: این مرحله که بین سه تا 7 سالگی می باشد به وسیله یک جهت گیری عمومی به سمت ویژگی های قابل مشاهده، آماده و فوری بازار مشخص می گردد. دانش مصرف کنندگان در این مرحله به وسیله ویژگی ها و تمایزات ادراکی مشخص می گردد و اغلب بر اساس یک ویژگی می باشد. در این مرحله، تصمیمات اغلب بر پایه اطلاعات محدود و معمولا یک بعد ادراکی اتخاذ می گردد؛ برای مثال تصمیم خرید فقط بر مبنای اندازه می باشد.

مرحله تحلیلی: همچنان که کودکان در سنین 7 تا 11 سالگی رشد می کنند، تغییرات زیادی هم به صورت شناختی و هم به صورت اجتماعی به وقوع می پیوندد. این دوره شامل برخی از مهم ترین پیشرفت ها در زمینه توسعه دانش و مهارت های مصرف کننده می باشد. تغییر از اندیشه های ادراکی به اندیشه های نمادین به همراه افزایش در توانایی های پردازش اطلاعات، یک فهم بالاتر را نسبت به بازار برای کودکان ایجاد می نماید و یک مجموعه پیچیده تر از دانش درباره مفاهیمی مثل تبلیغات و برند را به وجود می آورد. این تغییرات کودکان را در تصمیم گیری هایشان انعطاف پذیرتر می کند و به آن ها اجازه می دهد تا واکنشی تر و سازگارتر باشند.

مرحله بازتابی: این مرحله که در بازه سنی 11 تا 16 سال تعیین شده است به وسیله پیشرفت های بیشتر در ابعاد چندگانه توسعه شناختی و اجتماعی مشخص می گردد. همچنان که مهارت های اجتماعی و پردازش اطلاعات در این کودکان توسعه می یابد، دانش در ارتباط با مفاهیم محیط کار مانند برندسازی و قیمت گذاری متمایزتر و پیچیده تر می شود. همچنین با حرکت از کودکی به نوجوانی و تمرکز بیشتر بر معانی اجتماعی و زیربنایی بازار مصرف کننده، در جهت گیری آن ها به سمت یک روش بازتابی تر از تفکر و استدلال تمایز بیشتری ایجاد می گردد.

منبع:

در نگارش این مطلب، از منابع زیر بهره گرفته شده است. استفاده از این مطالب برای محققین، آزاد میباشد. اما از آنجا که ترجمه یا تایپ این مطالب مستقیما توسط (ایراکا) انجام شده و یا توسط کاربران گرامی، به صورت انحصاری به (ایراکا) واگذار شده است، هرگونه کپی برداری توسط سایر سایتها و وبلاگها، غیرمجاز بوده و فقط با ذکر آدرس دقیق این صفحه، مجاز میباشد.

Ahmad, Maisarah and Sidin, Samsinar Md and Omar, Nor Asiah, (2011). A Preliminary Investigation of Adolescents’ Perception of the Role of Internet in Parent Consumer Socialization. The IUP Journal of Marketing Management, Vol. X, No. 3, pp. 7-17.

Ward, S. (1974). Consumer Socialization. Journal of Consumer Research, 1(2), 1-14. http://dx.doi.org/10.1086/208584

 

applyroad
hashemirafsanjani
پربیننده ترین اخبار
استخدام نسخه پیچ با سابقه کار و مجرب در کرج
استخدام کارگر نیمه ماهر جوان در منطقه تجاری در تهران
استخدام فوق دیپلم مددکاری در شهر کرج
استخدام نگهبان در یک گروه تولیدی و صنتعی مبلمان در مشهد
استخدام سرپرست کارگاه ترجیحاً فوق دیپلم در تهران
استخدام خانم جهت نظافت و آشپزی در شهر تهران
استخدام صندوقدار جهت کار در کترینگ مهنا در مشهد
استخدام یک آبدارچی آقا جهت دفتر پیشخوان دولت در تهران
استخدام مونتاژ کار خانم جهت بسته بندی پلاستیک
استخدام طراح معماری و نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی
استخدام کارشناس فروش در زمینه تاسیسات و مکانیک در تهران
استخدام مهندس عمران یا معماری جهت برنامه ریزی و کنترل پروژه
استخدام پرستار و ماما و بهیار و تکنسین بیهوشی در کرج
استخدام فروشنده ماهر با فن بیان عالی در مشهد
استخدام تعدادی تراکت پخش کن جهت همکاری در شهر تهران
استخدام یک نفر کارگر انبار ترجیحا با سابقه در شهر تهران
استخدام دندانپزشک عمومی جهت کار در کلینیک در کرج
استخدام کارگر ساده و نیمه ماهر جهت کارگاه MDF در غرب تهران
استخدام سرایدار جهت همکاری در شهر مشهد
استخدام سرایدار زوج بدون فرزند جهت همکاری در تهران
استخدام خانم جهت امور منزل به صورت نیمه وقت در تهران