header final
irannative psychopharmacology2015
atizo
آخرین اخبار
استخدام مهندس عمران جهت کارگاه ساختمانی
استخدام منشی خانم آشنا به امور اداری، کامپیوتر و اینترنت
استخدام مدیر فروش،مدیر بازرگانی،مدیر اداری با سابقه در اصفهان
استخدام فروشنده آقا جهت شیرینی فروشی در یزد
استخدام سرپرست فروش استان ها آشنا به فروش مویرگی
استخدام منشی خانم آشنا به امور حسابداری و دفتری
استخدام صندوقدار خانم جهت کار در فست فود – شهر یزد
استخدام مهندس معمار مسلط به ۳D در تهران
استخدام آشپز و کمک آشپز جهت رستوران شقایق – یزد
استخدام مسئول دفتر،کارشناس فروش،سرپرست فروش،مهندس فروش
استخدام کارمند فروش خانم جهت شرکت بازرگانی معتبر
استخدام صندوقدار آشنا به نرم افزار سپیدز در تهران
استخدام منشی جهت دفتر دکوراسیون ساختمانی در یزد
استخدام منشی جهت کلینیک تغذیه و رژیم در یزد
استخدام مهندس عمران ژئوتکنیک مسلط به امور آزمایشگاهی
استخدام مترجم مسلط به کامپیوتر و زبان انگلیسی در تهران
استخدام منشی خانم جهت کار در چاپخانه – یزد
استخدام مترجم زبان انگلیسی مسلط به ترجمه و تایپ
استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید در یک شرکت تولیدی LED- ارومیه
استخدام کارشناس فروش،باحقوق،بیمه،پورسانت در داده کاوان امیرکبیر

جامعه پذیری مصرف کننده

جامعه پذیری مصرف کننده به عنوان فرایند یادگیری مهارت ها، دانش و نگرش ها در ارتباط با مصرف کننده تعریف می گردد. متغیرهای زیادی میتواند اندیشه ها، احساسات و نگرش ها به سمت خرید را شکل می دهند. خانواده، مدرسه و همتایان به عنوان عوامل اصلی جامعه پذیری فرد به اقتضای تقدم این افراد و موسسات در زندگی فرد در نظر گرفته می شوند. رویکرد جامعه پذیری مصرف کننده، اولین بار به وسیله وارد (1974) به عنوان یک ابزار برای مطالعه رفتار مصرف کننده پیشنهاد گردید. وارد (1974) جامعه پذیری مصرف کننده را به عنوان فرایندی تعریف می کند که افراد جوان مهارت ها، دانش و نگرش ها در ارتباط با عملکردشان به عنوان یک مصرف کننده در محیط بازار را کسب می نمایند. مطالعه او بر جامعه پذیری مصرف کننده نشان می دهد که مهارتهای پردازش اطلاعات رفتار مصرف کننده به وسیله رفتارهای قابل مشاهده والدین و به وسیله تعامل با والدین در موقعیت های خرید انتقال داده می شود که کودک را قادر می نماید به عنوان یک مصرف کننده مستقل عمل نماید. در مدل جامعه پذیری مشتری مطرح می گردد که رفتار مشتری از طریق تعامل بین فرد و عوامل جامعه پذیری گوناگون در محیط های اجتماعی خاص که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با خرید مرتبط می باشد به دست می آید. در فرآیند جامعه پذیری مصرف کننده دانش، هنجارها، باورها، نگرش ها و رفتارهای مرتبط با خرید از طریق منابع خاصی که به عنوان عوامل جامعه پذیری شناخته می شوند به کودک انتقال داده می شود (احمد و همکاران، 2011).

پیامدهای جامعه پذیری:

پیامدها در واقع اشاره به مشخصه های یادگیری (هم شناختی و هم عاطفی) دارد که یک فرد از طریق اجتماعی سازی توسعه می دهد؛ که شامل تنوع وسیعی از دانش، مهارت ها و نگرش های مصرف کننده می باشد. به صورت خاص محققان در زمینه مصرف کننده، پیامدهای جامعه پذیری را در مواردی از قبیل دانش مصرف کننده، توانایی مصرف کننده در مدیریت امور مالی، نگرش به قیمت، مادی گرایی، انگیزش خرید، ارزیابی نام تجاری، در معرض قرار گرفتن رسانه ها و پردازش اطلاعات تبلیغات، مشارکت در فرایند خرید خانواده، آگاهی از تاکتیک های قیمت گذاری و نیت های فروشندگان در نظر می گیرند (احمد و همکاران، 2011).

مراحل جامعه پذیری مصرف کننده:

جامعه پذیری مصرف کننده در زمینه توسعه شناختی و هیجانی، اغلب در یک مجموعه از مراحل همزمان با کودکی اتفاق می افتد. این تغییرات در حرکت از مراحل مختلف جامعه پذیری مصرف کننده در کودکان ایجاد می گردد و با عنوان مراحل ادراکی، مرحله تحلیلی و مرحله بازتابی نامیده می شوند.

مرحله ادراکی: این مرحله که بین سه تا 7 سالگی می باشد به وسیله یک جهت گیری عمومی به سمت ویژگی های قابل مشاهده، آماده و فوری بازار مشخص می گردد. دانش مصرف کنندگان در این مرحله به وسیله ویژگی ها و تمایزات ادراکی مشخص می گردد و اغلب بر اساس یک ویژگی می باشد. در این مرحله، تصمیمات اغلب بر پایه اطلاعات محدود و معمولا یک بعد ادراکی اتخاذ می گردد؛ برای مثال تصمیم خرید فقط بر مبنای اندازه می باشد.

مرحله تحلیلی: همچنان که کودکان در سنین 7 تا 11 سالگی رشد می کنند، تغییرات زیادی هم به صورت شناختی و هم به صورت اجتماعی به وقوع می پیوندد. این دوره شامل برخی از مهم ترین پیشرفت ها در زمینه توسعه دانش و مهارت های مصرف کننده می باشد. تغییر از اندیشه های ادراکی به اندیشه های نمادین به همراه افزایش در توانایی های پردازش اطلاعات، یک فهم بالاتر را نسبت به بازار برای کودکان ایجاد می نماید و یک مجموعه پیچیده تر از دانش درباره مفاهیمی مثل تبلیغات و برند را به وجود می آورد. این تغییرات کودکان را در تصمیم گیری هایشان انعطاف پذیرتر می کند و به آن ها اجازه می دهد تا واکنشی تر و سازگارتر باشند.

مرحله بازتابی: این مرحله که در بازه سنی 11 تا 16 سال تعیین شده است به وسیله پیشرفت های بیشتر در ابعاد چندگانه توسعه شناختی و اجتماعی مشخص می گردد. همچنان که مهارت های اجتماعی و پردازش اطلاعات در این کودکان توسعه می یابد، دانش در ارتباط با مفاهیم محیط کار مانند برندسازی و قیمت گذاری متمایزتر و پیچیده تر می شود. همچنین با حرکت از کودکی به نوجوانی و تمرکز بیشتر بر معانی اجتماعی و زیربنایی بازار مصرف کننده، در جهت گیری آن ها به سمت یک روش بازتابی تر از تفکر و استدلال تمایز بیشتری ایجاد می گردد.

منبع:

در نگارش این مطلب، از منابع زیر بهره گرفته شده است. استفاده از این مطالب برای محققین، آزاد میباشد. اما از آنجا که ترجمه یا تایپ این مطالب مستقیما توسط (ایراکا) انجام شده و یا توسط کاربران گرامی، به صورت انحصاری به (ایراکا) واگذار شده است، هرگونه کپی برداری توسط سایر سایتها و وبلاگها، غیرمجاز بوده و فقط با ذکر آدرس دقیق این صفحه، مجاز میباشد.

Ahmad, Maisarah and Sidin, Samsinar Md and Omar, Nor Asiah, (2011). A Preliminary Investigation of Adolescents’ Perception of the Role of Internet in Parent Consumer Socialization. The IUP Journal of Marketing Management, Vol. X, No. 3, pp. 7-17.

Ward, S. (1974). Consumer Socialization. Journal of Consumer Research, 1(2), 1-14. http://dx.doi.org/10.1086/208584

 

applyroad
hashemirafsanjani
پربیننده ترین اخبار
استخدام بازاریاب با سابقه کار با حقوق ثابت،پورسانت در استان البرز
استخدام کارشناس فروشADSL,کارشناس پشتیبانی فنیADSL-اصفهان
استخدام مسئول پروژه دیجیتال،طراح گرافیک در تهران
استخدام مسئول دفتر خانم با سابقه در یک شرکت معتبر
استخدام کارشناس فروش درشرکت نرم افزارگام الکترونیک
استخدام برنامه نویس در شرکت هواپیمایی پرواز سفید پوشان
استخدام کارشناس فروش،مدیر فروش باحقوق/یزد
استخدام کارمند اداری(برق،الکترونیک) در یک شرکت معتبر در تهران
استخدام کارشناس فروش تلفنی باحقوق،پورسانت،پاداش درعصر قلم
استخدام طراح سایت مسلط به php،کارمند اداری مسلط به ورد و اکسل
استخدام کارشناس فروش خانم در شرکت چاپ نقش پرداز اسرا
استخدام مهندس برق در شرکت صنعتی فهامه-خراسان رضوی
استخدام مدیر امور مشتریان،مدیر تبلیغات آقا درشرکتی معتبر
استخدام ۹ ردیف شغلی در مجموعه کلینیک پوست و موی رازی
استخدام کارشناس فروش،کارشناس کار در ارتفاع در خراسان رضوی
استخدام کارشناس کنترل کیفی،مسئول نگهداری و تعمیرات در اصفهان
استخدام فروشنده،منشی،حسابدار در شرکت آرکا در تهران
استخدام پشتیبان دستگاه کارتخوان در شرکت یاس ارغوانی در قزوین
استخدام فروشنده خانم با روابط عمومی بالا در شرکت یونیک فوم
استخدام ۵ردیف شغلی درآستان مقدس احمدی،محمدی(ع)/فارس
استخدام مدیر فروش و بازاریابی،با سابقه کار حرفه ای در داتچین