header final
irannative psychopharmacology2015
atizo
آخرین اخبار
استخدام مهندس عمران جهت کارگاه ساختمانی
استخدام منشی خانم آشنا به امور اداری، کامپیوتر و اینترنت
استخدام مدیر فروش،مدیر بازرگانی،مدیر اداری با سابقه در اصفهان
استخدام فروشنده آقا جهت شیرینی فروشی در یزد
استخدام سرپرست فروش استان ها آشنا به فروش مویرگی
استخدام منشی خانم آشنا به امور حسابداری و دفتری
استخدام صندوقدار خانم جهت کار در فست فود – شهر یزد
استخدام مهندس معمار مسلط به ۳D در تهران
استخدام آشپز و کمک آشپز جهت رستوران شقایق – یزد
استخدام مسئول دفتر،کارشناس فروش،سرپرست فروش،مهندس فروش
استخدام کارمند فروش خانم جهت شرکت بازرگانی معتبر
استخدام صندوقدار آشنا به نرم افزار سپیدز در تهران
استخدام منشی جهت دفتر دکوراسیون ساختمانی در یزد
استخدام منشی جهت کلینیک تغذیه و رژیم در یزد
استخدام مهندس عمران ژئوتکنیک مسلط به امور آزمایشگاهی
استخدام مترجم مسلط به کامپیوتر و زبان انگلیسی در تهران
استخدام منشی خانم جهت کار در چاپخانه – یزد
استخدام مترجم زبان انگلیسی مسلط به ترجمه و تایپ
استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید در یک شرکت تولیدی LED- ارومیه
استخدام کارشناس فروش،باحقوق،بیمه،پورسانت در داده کاوان امیرکبیر

ترغیب بازار و دانش ترغیب

ترغیب، یک شکل تعمدی از نفوذ اجتماعی است. ترغیب مردم فرایندی است که آنها را به پذیرش یک باور، جایگاه، یا راهکار، هدایت می‌کند. یکی از خصوصیات تعیین‌ کننده‌ مربوط به ترغیب آن است که یک عامل ترغیب‌کننده، قصد دارد که باور یک هدف را به جای اعمال زور، از طریق جاذبه تغییر دهد. برای مثال، یک ترغیب‌ کننده می ‌تواند یک استدلال را مطرح کند اما باید پاسخ دادن به آن را به خواست هدف موکول کند. اگرچه گاهی اوقات می ‌توان از تاکتیک ‌های خدعه ‌آمیز، علنی، یا متهورانه در ترغیب استفاده کرد، این نهایتا به عهده‌  هدف است که بدون هرگونه پیامدهای مضر از سوی ترغیب ‌کننده، نظرات پیشنهاد شده را بپذیرد یا رد کند. چنانچه ترغیب ‌کننده هدف را با زور و اجبار مرعوب نماید، ترغیب تبدیل به اشکال دیگری از نفوذ اجتماعی، مانند تهدید  می‌شود. مردم در اجابت کردن ترغیب، مخالفت کردن با آن، جذب شدن به سمت آن، یا کنترل یک تلاش ترغیبی، آزاد هستند. بازار، یک زمینه  خاص برای مطالعه‌  ترغیب است. ماهیت رقابتی بازار، اهداف و غایت ترغیب بازار را مشخص می ‌کند. امروزه در اکثر بازارها هدف نهایی یک ترغیب بازار، تسهیل تبادلات داوطلبانه‌ منابع میان دو یا چند طرف است. فعالیتها می ‌توانند شامل فروش ‌های میان‌ فردی، تبلیغ، ترویج، مذاکره و روابط عمومی، باشند (اما محدود به اینها نیستند). یک ترغیب‌کننده (مثلا یک بازاریاب) تلاش می‌کند که یک هدف (مثلا یک مصرف‌کننده) را متقاعد نماید که هدف به طور مستقیم (مثلا، خرید این دارو برای سلامتی مفید است) یا غیرمستقیم (مثلا، اهدای پول به این سازمان برای جامعه منفعت خواهد داشت) از این معامله سود خواهد برد. در حین فرآیند اجتماعی شدن، قرارگیری ثابت در معرض تاکتیک‌ های بازاریابی می‌ تواند یک مصرف‌کننده‌  سطح متوسط را نسبت به راستگویی بازاریابان و صداقت پیام‌های ترغیبی بدگمان ‌تر کند. به مرور زمان، چنین بدگمانی عمومی می ‌تواند به یک دانش یا بینش عملی در خصوص انگیزه ‌ها و تاکتیک‌ های ترغیبی بازاریابان منجر شود. این نوع دانش ترغیب، شامل تفکر مصرف‌کننده در مورد چگونگی عملکرد ترغیب بازار و چگونگی پاسخ‌ دهی موثر به آن است. در ادبیات روانشناسی مصرف‌کننده، استفاده از دانش ترغیب به وضعیت‌ هایی اطلاق می‌شود که در آن، مصرف‌کننده درگیر تفکر فراشناختی در مورد خودش و شناختهای خاص از ترغیب بازار است، که نقش مهمی در شکل ‌گیری عکس‌العمل ‌های استنباطی، ادراکی، نگرشی  و رفتاری مصرف‌کننده دارد (بوئرمن و همکاران، 2012).

دانش ترغیب به عنوان یک تفاوت فردی:

تخصص در ترغیب: آلبا و هاتچینسون (2000) چنین استدلال کردند که دانش مصرف‌کننده، دو مولفه‌  اصلی دارد: آشنایی و تخصص. در زمینه‌ی ترغیب بازار، آشنایی، بازتاب ‌دهنده‌ی مجموعه تجربیات مرتبط با ترغیب است. تخصص عبارت است از توانایی انجام موفقیت‌آمیز امور مرتبط با ترغیب. آنها پنج بُعد از تخصص مصرف‌کننده را چنین توصیف کردند: تلاش شناختی، ساختار شناختی، تجزیه و تحلیل، بسط، و حافظه. کمپبل و کرمانی (2008) چنین حدس زدند که تخصص ترغیب، مقدمه ‌ای برای دانش ترغیب است و به میزان زیادی از طریق یادگیری اجتماعی و تجربه‌  بازار تعیین می‌ شود. رشد تخصص باید مختص به حوزه  معینی باشد و هیچ شخص متخصصی وجود ندارد که در تمام جنبه ‌های زندگی تخصص داشته باشد.

هوش هیجانی و شناختی: استفاده‌  ایده‌آل از دانش ترغیب نشان دهنده‌  موقعیتهای اجتماعی  هستند که در آنها مصرف‌کنند گان می‌توانند از تلاشهای ترغیبی در جهت دستیابی به بروندادهای مثبت یا اجتناب از بروندادهای منفی بهره ببرند. یک سطح مینیمم از قابلیتهای شناختی بنیادی برای پردازش پیامهای ترغیب، تفسیر اشارات زمینه ‌ای، تهیه‌ی راهبردهای پاسخ ‌دهی، و اجرای رفتارهای مورد نظر، ضروری است. با اینحال، در یک موقعیت ترغیبی نسبتا پیچیده‌تر مانند یک مذاکره‌  قیمت، قابلیتهای متعددی برای تفکر و واکنش موثر مورد نیاز هستند. این قابلیتها می‌توانند شامل حافظه‌ی کوتاه‌مدت و بلندمدت، توجه، ظرفیت شناختی، دقت ادراکی، و قابلیتهای تفکر و تحلیل منجسم باشند (اما محدود به اینها نیستند). از اوایل دهه‌ی 1900 تا کنون، پژوهش‌ها در مورد هوش، از سنجش توانایی ‌های ذهنی در آزمون ‌های شناختی متعارف مانند آزمون آی کیو، به سمت یک رویکرد زندگی واقعی که دربرگیرنده  هوش هیجانی است حرکت کرده است. در کل، هوش هیجانی به توانایی‌ هایی افراد در تنظیم هیجانات مثبت و منفی به نحوی که همراستا با حالت روانی مطلوب باشند، اطلاق می‌شود. برای مثال، توانایی ‌های مصرف‌کننده برای رسیدگی به فشار روانی ناشی از یک تعامل اجتماعی با یک فروشنده، منعکس‌کننده  هوش هیجانی انطباقی اوست. در زمینه‌  ترغیب بازار، این قبیل تفاوتهای فردی در توانایی ‌های ژنتیکی، عصبی، بیولوژیکی، و فیزیکی، تماما می ‌توانند استفاده از دانش ترغیب را تا درجه‌ معینی تحت تاثیر قرار دهند.

هوش عملی: برای از عهده برآمدن یک تلاش ترغیبی، مصرف‌ کنندگان ممکن است به رشد مهارتهای خاص نیاز داشته باشند، که بعنوان هوش عملی تعریف شده است. هوش عملی فرمی از توانایی ‌های رشدی است که با محیط زندگی هر روزه وفق داده می ‌شوند. در حقیقت، هوش عملی نه تنها سبب سازگاری فرد با محیط می گردد بلکه در دستکاری محیط و گزینش نیز موثر می باشد. رویاوریی موثر با ترغیب بازار، بیشتر منعکس‌کننده‌  هوش عملی مصرف‌ کنندگان است تا هوش عمومی که بطور کلی و بیولوژیکی تعیین می ‌شود. دانش ترغیب صحیح می ‌تواند بعنوان بخشی از هوش عملی عمل کند که به کشف کردن، تفسیر، و مواجهه  موثر با یک تلاش ترغیبی کمک می‌ کند، و هم شامل دانش صریح (برای مثال تفکر تحلیلی) و هم در برگیرنده‌  دانش ضمنی (برای مثال درک مستقیم و حس‌کردن) است (رایت، 2002).

منبع:

در نگارش این مطلب، از منابع زیر بهره گرفته شده است. استفاده از این مطالب برای محققین، آزاد میباشد. اما از آنجا که ترجمه یا تایپ این مطالب مستقیما توسط (ایراکا) انجام شده و یا توسط کاربران گرامی، به صورت انحصاری به (ایراکا) واگذار شده است، هرگونه کپی برداری توسط سایر سایتها و وبلاگها، غیرمجاز بوده و فقط با ذکر آدرس دقیق این صفحه، مجاز میباشد.

Alba, J., Hutchinson, J. (2000). Knowledge calibration what consumer know & what they think they know. Journal of Consumer Research, Vol. 27, pp. 123-156

Boerman, S., Reijmersdal, E.,& Neijens, P. (2012). Sponsorship Disclosure: Effects of Duration on Persuasion Knowledge and Brand Responses. Journal of Communication, Vol. 62(6). pp. 1047-1064

Campbell, M., Kirmani, A. (2008).  I Know What You are Doing & Why You are Doing It: The USE of Persuasion Knowledge Model in Consumer Research. in Handbook of consumer Psychology. New York: Taylor & Francis Group

Wright, P. (2002). Marketplace Metacognition & Social Intelligence: The core consumer research topic. Journal of Consumer Research, Vol. 28(4). pp. 677-682

 

applyroad
hashemirafsanjani
پربیننده ترین اخبار
استخدام بازاریاب با سابقه کار با حقوق ثابت،پورسانت در استان البرز
استخدام کارشناس فروشADSL,کارشناس پشتیبانی فنیADSL-اصفهان
استخدام مسئول پروژه دیجیتال،طراح گرافیک در تهران
استخدام مسئول دفتر خانم با سابقه در یک شرکت معتبر
استخدام کارشناس فروش درشرکت نرم افزارگام الکترونیک
استخدام برنامه نویس در شرکت هواپیمایی پرواز سفید پوشان
استخدام کارشناس فروش،مدیر فروش باحقوق/یزد
استخدام کارمند اداری(برق،الکترونیک) در یک شرکت معتبر در تهران
استخدام کارشناس فروش تلفنی باحقوق،پورسانت،پاداش درعصر قلم
استخدام طراح سایت مسلط به php،کارمند اداری مسلط به ورد و اکسل
استخدام کارشناس فروش خانم در شرکت چاپ نقش پرداز اسرا
استخدام مهندس برق در شرکت صنعتی فهامه-خراسان رضوی
استخدام مدیر امور مشتریان،مدیر تبلیغات آقا درشرکتی معتبر
استخدام ۹ ردیف شغلی در مجموعه کلینیک پوست و موی رازی
استخدام کارشناس فروش،کارشناس کار در ارتفاع در خراسان رضوی
استخدام کارشناس کنترل کیفی،مسئول نگهداری و تعمیرات در اصفهان
استخدام فروشنده،منشی،حسابدار در شرکت آرکا در تهران
استخدام پشتیبان دستگاه کارتخوان در شرکت یاس ارغوانی در قزوین
استخدام فروشنده خانم با روابط عمومی بالا در شرکت یونیک فوم
استخدام ۵ردیف شغلی درآستان مقدس احمدی،محمدی(ع)/فارس
استخدام مدیر فروش و بازاریابی،با سابقه کار حرفه ای در داتچین